I Salt Kulturskole velger vi å ta utgangspunkt i elevens egen musikksmak, men også gi en smak av andre stilarter. Etterhvert som eleven har utviklet seg og tatt timer jevnlig over tid og har lært rett teknikk, vil valg av repertoar bli mer spisset inn mot den sjangeren som eleven ønsker å utforske. Vi tilbyr undervisning i ulike instrument for alle alderstrinn og nivåer.

KURS

SANG

Et barn kan begynne med sangundervisning veldig tidlig. Fokus i undervisningen for de yngste vil være sangglede, grunnleggende teknikk, formidling og utvidelse av repertoar.

PIANO

Piano er et allsidig instrument som passer alle sjangre, og som alle kan lære seg å spille. Om målet er å kunne spille til “den rosa sangen” i lillebrors konfirmasjon, eller du drømmer om å bli konsertpianist, er pianoundervisningen rettet mot deg.

Det anbefales å begynne tidlig for å tilegne seg god teknikk og trene opp gehør, noe som kommer mer naturlig som ung, enn om man begynner senere. Dette er likevel ikke et “must” for å bli en god pianist, siden eldre elever lettere vil kunne skjønne teorien bak.

GITAR

Kunne du tenke deg å spille til allsang rundt bålet eller drømmer du om å dra en heftig gitarsolo? Gitar er et allsidig instrument som alle kan lære, både barn og voksne. Gitarundervisningen er rettet både mot deg som er helt nybegynner og deg som har spilt før og som ønsker å ta et steg videre.

Det tilbys både undervisning i akustisk gitar og el-gitar, men det anbefales å starte med akustisk hvis du aldri har spilt før.

UKULELE

Er du en av de som hører bølgesus og drømmer deg vekk til Hawaii når du hører ukulelens rytmer eller drømmer om å dra frem et instrument rundt bålet, men synes det er litt voldsomt å lære seg gitar?

Ukulele har de siste årene blitt en del av popmusikken og blitt et instrument å regne med. Det er billig å kjøpe og lett å lære seg å spille basic på, men kan og studeres på et høyere nivå. Kunnskapen er lett å overføre til gitar senere, dersom man ønsker det.

BASS

Bass har en viktig rolle i all musikk. Den er fundamentet, grunnmuren som alle andre i ensemblet stoler på. Bass er ofte brukt i samspill med andre, men kan også være et kult soloinstrument. I undervisningen vil vi fokusere på spilleglede, variert repertoar og ulike teknikker.

TROMMER

Rytme er noe av det mest naturlige som finnes i kroppen. Når dette overføres til et trommesett er det en befriende og rå følelse. I et band er trommeslageren den som har hovedansvaret for å holde pulsen jevn og den som leder an hvor intenst og sterkt bandet skal låte sammen. Trommeundervisningen er rettet både mot deg som er helt nybegynner og deg som har spilt før og som ønsker å ta et steg videre.

FIOLIN

En fiolin kan låte alt fra gripende vakkert til vilt og rått. Tradisjonelt er fiolinen et klassisk soloinstrument eller en del av strykegruppen i et orkester. I dag brukes den i de fleste sjangre og er en stor del av både jazz, viser, pop og rock. Vi tar imot elever i alle aldre og alle nivåer. Man anbefaler gjerne fiolinister å starte tidlig om man skal satse, så vi tar imot elever fra 5 år og oppover.

PRISER

Individuell undervisning

Prisene gjelder for undervisning per semester (halvt år).

20 min. per uke/ 40 min. annenhver uke:
Ordinær pris 3600,-

30 min. per uke: